Friday, March 29, 2013

Húsvéti ötletek: Gluténmentes répatorta marcipán borítással


Avagy miért is fontos marcipánnal burkolni a répatortát?


Egy korábbi répatortám: Péter szülinapi tortája 2012-ből!

Répatortát életemben először 3, vagy talán 4 éve sütöttem... Az akkori tortáimban nem volt krém, csak a tetején volt egy kis máz, amit cukorból, vízből és pálinkából (mi másból?!?) készítettem. Ezt a receptet elsőre anno még Lajos Mari: 66 Torta c. könyvéből vettem, de az évek alatt persze nagyon sokat fejlesztettem a recepten. Olyannyira, hogy a páromnak mára ez a kedvenc tortája, minden születésnapjára ezt kell készítem! Az igazsághoz még az is hozzátartozik, hogy valójában mindig az ő kérései alapján módosítottam ezt, vagy azt a tortán, ami végül egy fantasztikus végeredményhez vezetett!

Pár dolgot azért el kell mondanom a recepttel kapcsolatban. Bár elsőként a marcipán burkolatot azért került a tortára, mert a kedvesem borzalmasan szereti, ma azonban ezt más semmi pénzért le nem hagynám! Ennek az az oka -amit nagyon sokan nem tudnak, teszem hozzá-, hogy a masarponés krémek NAGYON hamar kiszáradnak és ehetetlenné válnak!
Nos igen, nekem is tetszenek azon a fotók, ahol jó vastag krém van a torta tetején, de mi lesz ezekkel a tortákkal másnapra? A krém széle, vagy ahol vékonyabb volt elkezd száradni, majd bereped, végül ehetetlen lesz. Ezért mindenkinek azt tanácsolom, hogy a krém jelentős hányadát a tortába töltse, a tortát magát pedig vagy marcipánnal burkolja, vagy darált dióval panírozza be, valamelyest az is szigetel!

GLUTÉNMENTES TÉSZTA:
A másik megjegyzésem a tésztára vonatkozik. Ebben a tésztában kevés a liszt, és ezt a keveset is lehet tiszta kukorica-, vagy burgonyakeményítőre cserélni. (Sokan nem tudják, de a gluténmentes lisztek szinte azonosak a tiszta keményítővel.) A jobb minőségű piskótákban egyébként igen gyakran használnak keményítőt liszt helyett, mivel attól még „könnyebb” lesz a tészta. Így a keményítőtől senki ne ijedjen meg, de akinek esetlen nincs otthon, az használjon nyugodtan sima (BL 55) lisztet, de ekkor a tészta már nem gluténmentes!
Ha a sütemény glutén érzékenyeknek készül, akkor igyekezzünk "tiszta" forrásból beszerezni az alapanyagokat, hogy azok valóban ne legyenek gluténnal szennyezettek!

A legfontosabb tudnivalók után lássuk gyorsan, hogyan készül a marcipános répatorta!

Hozzávalók:

Tészta: 
8 dkg kukorica,- vagy burgonyakeményítő (Vagy búzaliszt, de ez nem gluténmentes már!)
5 tojás
20 dkg porcukor (Én 10 dkg porcukrot és 10 dkg házi vaníliás cukrot használtam. Recept itt.)
15 dkg darált dió
25 dkg répa reszelve, leve kinyomkodva (Így kb. 15 dkg lesz a súlya.)
1-1 narancs és citrom reszelt héja

1 vanília kikapart belseje, vagy egy kevés vaníliás cukor
1 púpos tk sütőpor
1 ek fahéj
1 tk szegfűszeg

1 tk szerecsendió
1 tk kardamon
1 tk szárított narancspor (elhagyható)


Megjegyzés:
Ebből a mennyiségből egy 24 cm-es normál tortakarikában egy vékony tésztát (3-4 cm) lehet sütni. Aki magasabb tortát szeretne, az vagy használjon kisebb, pl. 20 cm-es formát, vagy növelje a hozzávalók mennyiségét 20%-kal, (vagyis plusz egy tojással és minden más hozzávalót a leírt mennyiség plusz 1/5 -ével).

Krém:
1 doboz mascarpone (250 g)
1 doboz túró (250 g)
1 nagy doboz tejföl (400 ml)
10 g zselatin
80 g porcukor
1 narancs reszelt héja és leve

Burkolat:
30 dkg marcipán
5 dkg porcukor a nyújtáshoz

Előkészületek:
A diót ledaráljuk, a sárgarépát lereszeljük. A lisztet/vagy keményítőt átszitáljuk, és a biztonság kedvéért a porcukrot is!
A citromot és a narancsot alaposan meleg mosogatószeres vízzel átsikáljuk!
A tojásokat kettéválasztjuk, a fehérjét egy nagyobb tálba tesszük. Ügyeljünk a tál méretére, mert végül majd ebbe kerül valamennyi alapanyag.
 
Előkészületek.
A tészta összeállítása:
A fehérjét egy kevés sóval habosítani kezdjük (A), majd ha már megfelelő a tojáshab állaga, akkor további folyamatos keverés mellett apránként hozzáadjuk a porcukrot is (B). A habot tovább keverjük, majd egyesével hozzáadjuk a tojássárgáját is (C), majd 2-3 percig még folytatjuk a habosítást (D).
 
A robotgépes képeket úgy fotóztam, hogy bal kézben robotgép, jobb kézben fényképezőgép!  Vicces volt...J 
A habos alap elkészítése után evőkanállal dolgozunk tovább. A habba keverjük a fűszereket (fahéj, szerecsendió, kardamon stb.) és a citrusok reszelt héját (A). Ezután hozzáadjuk a répát (B), majd a diót (C) és végezetül a keményítőt (vagy lisztet) is a tésztába dolgozzuk (D).
 
Így kerülnek a szárazanyagok a tojáshabba!
A tésztát a formába öntjük, amit előtte kivajaztunk és keményítővel (vagy lisztel) is borítottunk. A tésztát forró, 190°C-os sütőben 45 percig sütünk. Ne feledjük a tűpróbát!
A tésztát egyébként jobb 1 nappal korábban megsütni, bár nekem erre most nem volt időm.
 
A tészta sütés előtt és után!
A krém összeállítása:
A mascarponét kikeverjük a porcukorral, majd belereszeljük a narancs héját, illetve belefacsarjuk a narancs levét (A). Ezt a krémsajtot kézi habverővel elkezdjük kihabosítani, de csak addig hogy tartása legyen, nehogy túlkeverjük ! Akkor jó a krémsajt, ha a kézi habverőn stabilan megáll (B)!
Egy másik tálban összekeverjük a tejfölt a túróval. Egy kis lábosban a zselatint 1-2 evőkanál vízzel felmelegítünk és megvárjuk amíg a zselatin elolvad. Ezután hozzákeverünk egy keveset a tejfölös masszából, majd alaposan elkeverjük! Erre a hőkiegyenlítés miatt van szükség. Ha a zselatint öntenénk a tejfölre, akkor az összeugrana és becsomósodna a tejfölös krémben! Végül ezt a kevés zselatinos-tejfölös masszát keverjük bele az eredeti tejfölös-túrós keverékbe (C), amit aztán hozzákeverünk a mascarponéhoz (D).
A kész krémet minimum 1-2 óráig jó hűteni a torta összeállítása előtt, de a legjobb, ha már megelőző este elkészítjük és csak másnap dolgozunk vele!
 
A krém összeállítása.
A torta összeállítása:
A tortát 3 lapra vágjuk. A krém ¼ részét félretesszük a torta burkolásához, a maradék krémet elfelezzük és betöltjük a lapok közé. A maradék krémmel a tortát vékonyan bekenjük. Erre azért van szükség, mert erre ragad majd rá a marcipán.
(1) Tipp:
A tortát azon a tányéron állítottam össze, amin később szervíroztam. A tányéron lévő maszatolást megelőzhetjük az alsó tésztaréteb alá csúsztatott sütőpapír darabokkal, amit aztán könnyen el lehet távolítani, ha a tortát összeállítottuk!
(2) Tipp:
Amíg a tésztám sült végig azon gondolkodtam, hogy 2 narancs is maradt, aminek lereszeltem a héját. Szerintem jó ötlet lehet az is, ha ezeket a narancsokat megpucoljuk, felkockázzuk és a torta rétegei közé szórjuk. Sajna én most annyira siettem, hogy ez teljesen kiment a fejemből.

 
A torta összeállítása.
A burkolat:
A marcipánt átgyúrjuk egy kevés porcukorral. Ha a marcipánunk elég puha, akkor egy alaposan megporcukrozott felületen kinyújtjuk, majd a tortára terítjük. Ezután a kezünkkel a tortára simogatjuk, a légbuborékokat kinyomkodjuk és a marcipán széleit elegyengetjük. A felesleges marcipánt levágjuk, újra összegyúrjuk és díszíthetjük a tortát. Én egy kis nyuszifejet készítettem, elvégre húsvét van!
 
Így kerül a tortára a marcipán.
A tésztás és a krémet is jobb előző este elkészíteni, sőt a marcipán burkolat után is 2-4 órát jó pihentetni a tortát. Nekem most kb. 2 órám volt a torta elkészítésére, mivel elég későn találtam ki, hogy elkészítem és vendégségbe vittük a sütit. Így sajna nem lett olyan szép, de az íze így is mennyei volt! Ennek ellenére mindenkinek nagyon ízlett, sőt Nenad (a szomszédunk) ezt írta nekem a sütiről: „Ez volt életem eddigi legfinomabb répatortája! Hidd el, répatorta ügyben nagy tapasztalatom van, mivel ez az egyik kedvenc sütim, amit gyakran vásárolok az egyetemi kávézóban. A friss sajtkrém, a fűszeres tészta és a marcipános borítás kombinációja egyszerűen fantasztikus volt!”

Nenad a levél végére még ezt is odaírta: „Csak így tovább, mert igazán tehetséges vagy!” Hát igen, ilyen egy igazi úriember!  J

A mostani húsvéti répatorta!



No comments:

Post a Comment