Monday, November 18, 2013

Levendulás keksz

Avagy mi történt velem az elmúlt pár napban?


Az a bizonyos levendulás keksz.... J

Az ildi KOKKI blognak kb. 1 éve fogtam neki. Akkoriban eléggé egyedül voltam itt Helsinkiben, azóta persze elég sok minden megváltozott, de úgy érzem JÓÓÓ irányba! J Az első posztom környékén kijelentettem, hogy én az a tipikus „tradicionális” főzőmasina leszek, csupa magyar kaja és sok hagyományos recept, nomeg 1-2 kézműves és dekorációs ötlet.

Egy év azonban hosszú idő, ami alatt a sütési stílusom, illetve persze én is sokat változtam. Számomra a legfontosabb, hogy egy csomó „süti-titkot” megtanultam és a konyhában  mára biztosan mozgok. (Kivéve amikor nem, de szerintem mindenkinél becsúszik néha 1-2 konyhakatasztrófa…. J) Sütni ugyan még mindig jobban szeretek, mint főzni, de ha olasz kajáról van szó, azt mindig hajlandó vagyok összedobni!

 Nagy változás az is, hogy egyre többet vállalok be a bonyolult, vagy a nem hagyományos recepteket, melynek egyik, illetve talán ha nem a legnagyobb szimbóluma ez a levendulás keksz! Anno ugyanis hallani sem akartam levendulás sütikről és bonbonról vagy kekszről!!! Ma meg…. No, de ez is az ildi KOKKI! Meg az is, hogy időközben befejeztem a doktorképzést és pár napja Dr. ildi KOKKI lettem! J Persze senki ne aggódjon, a blog neve marad változatlan, csak az enyém bővült egy kicsit! Lássuk akkor azt a levendulás kekszet, ami nekem az új ildi KOKKI-t, vagyis a Dr. ildi KOKKI-t jelenti! J


Én, mostmár mint Dr. ildi KOKKI! J (Kép: Impressionart

Hozzávalók: (40 db kekszhez)
 (1) Tésztához:
170 g vaj (szigorúan sótlan!!!)
70 g porcukor
140 g liszt + 30 g étkezési keményítő
2 púpozott ek levendulavirág
1 tk vanília kivonat
1 tk sütőpor
(2) A citromos-cukros bundához:
50-60 g kristálycukor (finomra őrölt)
1 citrom reszelt héja + pár csepp citromlé
 
A kerámiát a Vers Kerámia (Taliándörögd) biztosította a fotózáshoz.

A tészta összeállítása és sütése:
A száraz hozzávalókat (liszt, keményítő, porcukor) egy tálba szitáljuk, majd hozzáadunk 1 ek levendulavirágot, amit előzőleg összeaprítottunk, illetve további 1 ek levendulavirágot, amit nem aprítottunk össze. Ezután a tálat lefedjük, majd egy-két éjszakán át pihentetjük (A). Másnap, vagy harmadnap az egész keveréket átszitáljuk, így a nagyobb virágok a tésztába nem kerülnek be, de erre nem is lesz szükség, hiszen a liszt ekkorra kellően átvette a levendula aromáját (B-D). 

A nagyobb virágokat 2 éjszaka pihentetés után kiszitáltam a lisztből!

Végül belekockázzuk a vajat, illetve hozzáadjuk a vanília kivonatot és a sütőport, majd gyors mozdulatokkal egy omlós tésztát gyúrunk, amit egy-két órára hűtőben pihentetünk. (Nem, NINCS tojás a tésztában!)
Tipp: A vajat könnyebb beledolgozni a tésztába, ha kockázás helyett átreszeljük nagylyukú reszelőn!

A vajat lereszeltem... Nagyon jó kis konyhatrükk! Ki ismerte?

Sütés:
A tésztát 3 mm vékonyra nyújtjuk, majd virág alakú kekszeket szaggatunk ki belőle. A kekszeket 160°C-os előmelegített sütőben 10-12 perc alatt aranyszínűre sütjük és a sütőlemezen hagyjuk kihűlni.
 
Kis virágokat szúrunk a tésztából!

A citromos cukor:
A kristálycukrot kávédarálóban, vagy késes aprítóban átpörgetjük, de nem kell tökéletes porcukrot készítenünk, csupán egy kicsit finomabb szemcséjű kristályokat kell őrölnünk. Végül hozzáreszeljük a citromhéjat, valamint hozzácsepegtethetünk egy kevés citromlevet is. A kekszeket azonnal megforgathatjuk a citromos cukorban, majd fogyasztásig jól záródó dobozban tároljuk.

A citromos cukor egy leheletnyi vaníliával megspékelve!

Vélemény a receptről:
Ezt a receptet az egyik kedvenc blogomon találtam, mégpedig itt! Nekem azért is tetszett a recept, mert nagyon egyszerű és nem sűrít be mindent a tésztába, hanem a citromos ízt a egy finomra őrölt kis cukorréteggel éri el. A másik nagy előnye a sütinek, hogy a levendula íz nem olyan intenzív, szinte csak mint utóíz jelentkezik. Arra azonban mindenki figyeljen, hogy SÓTLAN vajból készítsétek a tésztát, mert a sós vaj íz mindent elnyom! Összességében ez a süti nagy sikert aratott, pillanatok alatt elfogyott! Próbáljátok ki, ha van kedvetek….

                 Jó étvágyat!     ildiKOKKI


A levendulaillat legyen veletek!

3 comments:

  1. Gratulálok! A kekszek meg nagyon jól néznek ki! :)

    ReplyDelete
  2. Szívből gratulálok, nem csak a konyhában tündökölsz, hanem más területen is!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nagyon szépen köszönöm a kedves szavakat! :) Szeretek sütkérezni, meg csokizni nagyon! :)

      Delete