Tuesday, December 3, 2013

Kandírozott narancshéj

Avagy érdemes-e házilag kandírozni a karácsonyi stollenhez?

 
A roppanós, de mégis puha narancshéjak! 

A karácsony egyik elmaradhatatlan kelléke a stollen, más néven drezdai kalács. Gondolom, sokatoknak nem kell bemutatni ezt a süteményt. Annak aki nem ismeri röviden csak annyit mondanék: pihe-puha vajas kelt tészta, sok-sok rumos mazsolával, marcipánnal és kandírozott narancshéjjal. Jómagam eddig a kandírozott narancshéjat mindig valamilyen bolti zacskós cukrozott gyümölcsre cseréltem, de idén Péter unszolására úgy döntöttem, csinálok neki egy igazi stollent! Így nem volt mese, héjat kellett kandírozni, aminek nagyon félve álltam neki.

A dolog plusz pikantériáját az adta, hogy a kandírozást nem csak cukorral végeztem, hanem készült egy kisebb, xilites változat is, mert szerettem volna egy olyan diétásabb stollent is kipróbálni. (Valami olyasmit, amiből a cukorbetegek is fogyaszthatnak egy szeletet az ünnepek alatt.) A kandírozást az Apróséf oldalon található recept és Dina világa oldalon található leírásokat alapul véve végeztem.

Hozzávalók: (Kb. 10 dkg kandírozott narancshéjhoz, ami 1 nagy, vagy 2 kisebb stollenhez elég.)
2 narancs héja
10 dkg cukor
2 dl víz

A diétás verzióhoz: (5 dkg héjhoz, vagy 1 rúd stollenhez.)
1 narancs héja
1 dl víz
3 dkg xilit
A diétás verzió hasonlóan készül, mint a hagyományos verzió. Ahogy a képen is látszik, a xilit szépen darálható, a porcukorral azonos megjelenésű. Vízben hasonlóan jól oldódik, mint a cukor, így a xilites héj szinte ugyanolyan, mint a cukorral készült. Ízében nincs különbség, szerintem ilyen mennyiségben nincs utóíze a xilitnek.

A xilit és cukor nagyon hasonló megjelenésű.
 A xilittel kandírozott héj, a mandula és rumos mazsola várja a stollenné alakulását.

Előkészületek:
A narancsot alaposan megsikáljuk, majd megpucoljuk. A fehér héjat belül késsel megkapargatjuk, kissé elvékonyítjuk. Ezután a héjat felszeleteljük, majd egy tálba tesszük és annyi vizet engedünk rá, hogy ellepje. A tálat minimum 4-5 napra hűtőbe tesszük, a héjakon a vizet naponta cserélgetjük. (Nálam 6 napot ázott a héj, sajna nem volt időm korábban nekifogni, de ez nem volt gond.)

A héjak a kedvenc Garfield-os tálamban áztak! J

A kandírozás:
A narancshéjakat átöblítjük, majd alaposan felengedjük vízzel és nagy lángon felforraljuk. A forrástól számított 1-2 percig hagyjuk lobogni a vizet, majd a héjat átszűrjük. (Erre azért van szükség, hogy a maradék keserű ízanyagokat is kifőzzük a héjból, amik esetleg nem oldódtak ki a 4-5 napos ázás során.)
 
Elsőként tiszta vízzel forraljuk fel a héjakat.

Ezután a héjat visszatesszük a lábosba, majd felöntjük kb. 1,5-2 dl vízzel – ez a mennyiség fogja kb. pont ellepni –, illetve rászórjuk a cukrot. Ezután kis lángon kevergetve megvárjuk, míg a szirup egynemű és fényes lesz. A szirupban kb fél-egy órát főzzük a héjakat szigorúan KIS lángon. Ha elfogyna a folyadék a héjak alól egy kevés vizet mindig töltsünk utána, hogy ellepje a héjakat. A héjak akkor jók, ha a külső oldaluk átüvegesedik, illetve villával könnyen el lehet őket vágni. (Nekem ez kb. egy óra főzés után következett.)
 
A héjak még a szirupban, illetve leszűrve. 

A kész héjakat szűrjük le, majd terítsük ki egy sütőpapíros tálcára. A héjak kb. 1-2 nap alatt megszikkadnak és nem fognak összeragadni. Ekkor átpakolhatjuk őket légmentesen záródó dobozba, ahol felhasználásig pihenhetnek.
 
A héjak egy teljes napot száradtak.

Összességében kandírozni közel sem volt olyan eget rengetően bonyolult, mint ahogy gondoltam. A héjak szépek lettek, kíváncsi leszek milyen lesz a stollenben. (A xilites verzió teljesen olyan lett, mint a cukros, nagy különbséget nem éreztem.) Ráadásul a kandírozással olcsóbban jöttem ki, mintha cukrozott gyümit vettem volna a boltban, szóval pláne megéri kandírozni, mert e narancsokat befalhatjuk és a héjat is hasznosítottuk!

Kellemes ünnepi készülődést, ildiKOKKI

Kandírozott narancshéj.


No comments:

Post a Comment